Friday, December 19, 2008

Hari yand diharamkan Berpuasa

Aku bingung seketika....padahal aku sudah belajar tentang hari-hari yang diharamkan untuk berpuasa bagi umat Islam.

Aku telah bernazar untuk berpuasa 5 hari berturut-turut. Maka aku harus memastikan bahawa 5 hari tersebut dapat dilakukan tanpa ada hari yang tertangguh. Kesannya nanti aku akan terpaksa mengulang kembali puasa nazar ku.

Tempoh haram puasa adalah tempoh masa apabila orang-orang Islam dilarang berpuasa. Hikmahnya adalah ketika semua orang bergembira, seseorang itu perlu turut bersama meraikannya.

* Berpuasa pada Hari Raya Aidil Fitri (1 Syawal)
* Berpuasa pada Hari Raya Aidil Adha (10 Zulhijjah)
* Berpuasa pada hari-hari Tasyrik (11, 12, dan 13 Zulhijjah)

Maknanya ada 5 hari dalam Islam yang diharamkan untuk kita berpuasa.
Jika ada penambahan tentang hari tersebut tolong inform aku k.

3 comments:

Anonymous said...

owh..ptut r abg ali pose 5 ari bertrut-trut

Anak Ibu said...

hari yang diharamkan berpuasa adalah hari syak iaitu 30haribulan Syaaban. TQ

husni said...

thankz nafisah...
setelah whose rujuk beberapa sumber '30 syaaban' juga termasuk dalam hari yang diharamkan untuk berpuasa...

Popular Posts

FREE PALESTINE

Followers