Tuesday, August 21, 2012

Bahaya Minuman Berkarbonat


Gambar Hiasan

Ramuan yang terkandung dalam minuman berkarbonat tersebut seperti tertera pada label ialah ‘air berkarbonat, gula, warna karamel, kondisioner makanan dan perisa yang dibenarkan (mengandungi kafina)’. Di negara barat seperti di Amerika Syarikat, gula tebu dipaparkan secara khusus pada label. Selain itu asid fosforik juga adalah antara bahan yang terdapat pada label.

Hakis tulang

Kemungkinan besar asid fosforik juga digunakan dalam pembuatan minuman berkarbonat. Namun alasan tertentu ia tidak dimasukkan dalam senarai ramuan pada label. Jika ia benar, penulis berpendapat pengeluar melakukannya agar tidak menimbulkan kekeliruan atau ketakutan kepada penggemar minuman jenis itu.

Barangkali pengeluar sengaja meletakkan asid fosforik  di bawah senarai ‘perisa yang dibenarkan’.

Apabila disebut gula, semua orang membayangkan hablur gula putih (atau gula pasir) yang diperbuat dari tebu. Terdapat pelbagai jenis gula namun gula yang digunakan sel untuk penjanaan tenaga ialah glukosa.

Gula putih sebenarnya terdiri daripada molekul-molekul sukrosa.

Molekul sukrosa pula terdiri daripada gabungan 50 peratus glukosa dan 50 peratus fruktosa. Apabila kita makan makanan karbohidrat seperti nasi, roti atau makanan/minuman mengandungi sukrosa, tubuh akan menguraikan sukrosa kepada dua molekul berasingan iaitu glukosa dan fruktosa.

Pelabelan yang hanya memaparkan istilah gula oleh pengeluar minuman ini tidak diketahui sama ada ia merujuk kepada gula tebu (seperti di Amerika Syarkat) atau sirap jagung tinggi fruktosa (SJTF).
Untuk pengetahuan pembaca SJTF mengandungi peratusan fruktosa yang lebih tinggi daripada glukosa berbanding gula tebu. SJTF dikatakan lebih mudah menjadikan seseorang mengalami pertambahan berat badan berbanding gula tebu.


SJTF dan obesiti

Dalam tubuh manusia, kebanyakan trigliserida iaitu sejenis lemak yang terdapat dalam darah dibina dalam hati (liver). Hati ialah organ yang bertanggung jawab mengkoordinasi bagaimana tubuh harus menggunakan gula.

Apabila hati menerima glukos ia akan menentukan sama ada tubuh memerlukannya untuk disimpan, membakar untuk tenaga atau mengubahnya kepada trigliserida. Sebaliknya apabila fruktosa masuk ke dalam tubuh ia langsung tidak menjalani proses tersebut tetapi terus diubah kepada trigliserida.

Pengambilan fruktosa menyebabkan seseorang makan secara berlebihan. Pengambilan glukosa merencat hormon leptin dan merangsang hormon leptin. Leptin mempengaruhi rasa kenyang dan ghrelin pula mempengaruhi rasa lapar.

Sebaliknya pengambilan fruktosa tidak memberi sebarang kesan kepada ghrelin dan mengganggu komunikasi otak dengan leptin. Sebab itulah sebahagian orang yang makan sebiji burger bersaiz besar dan kentang goreng juga bersaiz besar tidak berasa kenyang kerana mengambil air berkarbonat juga bersaiz besar.

Pengambilan makanan/minuman bergula tinggi menyebabkan seseorang ketagihan gula. Mereka yang ketagihan gula akan mengalami dua keadaan berikut. Pertama, keadaan mereka yang baru mengambil gula dan kedua paras glukos  jatuh dengan pantas.

Sebaik-baik sahaja mengambil makanan bergula mereka berasa cergas, tidak mengantuk, fokus menjadi lebih baik dan mood menjadi bagus.

Tidak sampai dua jam mereka mengalami simptom seperti dialami mereka yang ketagihan rokok dan kopi (dan minuman berkafeina) iaitu mengantuk, lesu, kurang fokus, mood pasang surut dan mudah naik angin.





Sokong kempen

Kementerian Kesihatan sentiasa menjalankan kempen memberi kesedaran kepada penduduk Malaysia agar makan secara sihat. Kempen yang disokong oleh media elektronik dan media cetak ini antara lain menekankan agar kita mengurangkan makanan bergula.

Memandangkan statistik penyakit degeneratif seperti obesiti, kencing manis, masalah koronari jantung dan tekanan darah tinggi semakin meningkat sepatutnya kesedaran kita mengenai betapa bahayanya pengambilan gula berlebihan juga meningkat.

Ingatlah, sesungguhnya penyakit yang disebutkan berpunca daripada faktor yang sama iaitu berlebihan gula. Namun tidak dinafikan terdapat faktor lain menyumbang kepada pembentukan penyakit tersebut.

Sebagai ibu bapa yang jauh lebih matang daripada anak seharusnya anda menghindarkan diri daripada perkara yang memudaratkan diri dan keluarga. Sepatutnya ibu bapa mengambil berat akan kesihatan anak mereka pada masa hadapan.

Elakkan diri dan keluarga daripada menjadi sebahagian statistik kematian pra-matang atau menghidap penyakit degeneratif yang disebutkan di atas. Kerajaan tidak akan menutup kilang rokok, arak mahupun makanan semata-mata kerana ia berbahaya kepada kesihatan.

Gunakan gula kabung atau gula Melaka asli sebagai pemanis menggantikan gula putih. Gula-gula alternatif ini dikatakan kaya dengan pelbagai nutrien seperti mineral dan vitamin. Jus buah-buahan segar seperti jus tembikai, betik, tamar dan epal sesuai dihidangkan untuk pengunjung kumpulan kecil.


[Share Artikel ini di Facebook / Twitter]
* Jika anda merasakan entri ini bermanfaat dan sangat syok untuk dikongsi, berkongsilah dengan teman yang lain di Facebook menggunakan fbShare atau ShareThis di atas.

Sumber : Sinar Harian

Followers

Follow by Email

Ini Link saya

belog saya

Popular Posts

FEEDJIT Live Traffic Feed