Saturday, December 17, 2011

Si Kulit Cantik Muka Tua

Satu keadaan kulit yang telah meninggalkan seorang wanita muda dari Vietnam kelihatan seperti seorang pesara mengejutkan doktor-doktor penyebab yang telah menyebabkan dia kelihatan berumur 50 tahun dalam beberapa hari.

Pelikkan?

Nguyen Thi Phuong on her wedding day five years ago, left, and now - aged 26 - on the right

Nguyen Thi Phuong, 26, percaya punca proses penuaan pesat  yang telah meninggalkan dia dengan kedut-kedut cengkung, wajah seorang bengkak dan kulit saggy menjadi satu alahan sepanjang hayat untuk makanan laut.

Merujuk kepada imej dia sebagai berumur 21 tahun di hari perkahwinannya dalam 2006 sebelum gangguan melanda, katanya: “Lima tahun lepas, saya agak cantik dan tidak begitu hodoh begini, betul?”

Kesiannya....

Dia memikirkan dia menderita satu tindak balas sangat buruk dua tahun selepas perkahwinannya, dalam 2008, merawat dirinya dengan ubat dari satu farmasi tempatan kerana pasangan itu tidak berkemampuan untuk membuat pemeriksaan di hospital.

“Saya benar-benar rasa gatal di seluruh badan saya. Saya terpaksa menggaru walaupun semasa tidur,” katanya.  “Selepas sebulan mengambil dadah, saya menjadi kurang gatal tetapi bentuk gatal-gatal masih tetap ada di kulit saya.

Nguyen Thi Phuong di hari perkahwinannya lima tahun lepas,  dan sekarang - gambar dia berumur 26 - di sebelah kanan
“Kemudian saya bertukar kepada ubat tradisional dan semua gatal-gatal hilang, bersama dengan kegatalannya. Bagaimanapun , kulit saya bermula untuk melendut dan melipat.”  “Kulit pada muka saya, dada dan perut mempunyai lipatan-lipatan seperti seorang perempuan tua yang telah melahirkan beberapa kali walaupun saya belum pernah ada anak pun,” katanya.

Dan Puan Nguyen memuji ikatan percintaan mereka sebagai sebab dia mampu meneruskan setiap hari, walaupun pasangan itu berpendapatan kurang daripada £92 sebulan dan menyekat peluang untuk dia mendapatkan pemeriksaan di hospital. 
ads
Jom tengok Iklan Terbaru Petronas CNY. Klik Sini

Popular Posts

FREE PALESTINE

Followers